recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Valg af akustik stof.
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Valg af akustik stof.

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Bruger
Bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nille44 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg af akustik stof.
    Posted: 09-August-2013 at 09:22
Skal lave nogle bass traps til og stille bag mine højtalere, bestående af træ remmer fyldt ud med Rockwool.

Mit spørgsmål går på frontstoffet.

Har købt såkalt "møbel stof" i Ikea (ren bomuld), men er blevet nervøs for om det er for tæt vævet?

Når jeg blæser luft igennem kan jeg godt fornemme at det er en del tættere end på en bomulds t-shirt.

Kan jeg bruge dette stof, eller skal jeg have noget helt andet?

Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Back to Top
fausing View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fausing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 09:26
Højtalerstof fra biltema.
Billigt og nemt at arbejde med. :)
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Back to Top
fausing View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fausing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 09:27
Min Hjemmebio
Back to Top
Nille44 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nille44 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 09:32
Nu har jeg allerede købt det Ikea stof fordi at kæresten godt kunne lide mønstret, og vil gerne igang med projektet i dag.

Er bare i tvivl om HVOR stor betydning det har, og om jeg ikke vil opleve en dæmpende effekt, selvom mit nuværende frontstof er en smule tæt vævet?

Tak for linket Fausing, men kan se at det kun findes i sort!
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Back to Top
fausing View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fausing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 09:39
Prøv at skrive til Silverline (anden bruger herinde) han har lavet noget lignende for nyligt og han er rigtig godt tilfreds. :)
Min Hjemmebio
Back to Top
LBA75 View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LBA75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 09:40
Til bas traps er det vævede fra IKEA sikkert fint nok.

Pøj pøj..... Smid endelig nogle linjer med erfaringerne du hør sig

Mvh
Lba75
Back to Top
Nille44 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nille44 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 10:28
Har set andre lave bass traps med Møbel stof til fronten, og med lagen lærred til "bagdelen" og da dette er lidt af et pilot projekt, så prøver jeg med det møbel stof jeg har nu, og så smutter jeg ud og finder noget lagen lærred til og montere bag på.
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Back to Top
Nille44 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nille44 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 10:29
Skal nok vende tilbage med nogle fotos samt om det har givet mig noget rent lyd mæssigt :-)
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Back to Top
opzouten View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote opzouten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 10:29
Den lavpraktiske test består i at ånde igennem det. Lyd er jo trykforskelle i luft, så hvis luften kan passere stoffet er det fint. 
Back to Top
Sven Palvig View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Palvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 20:47
Da det er en basabsorbent der skal bygges, skal man ikke kunne puste igennem stoffet. Kan man puste igennem stoffet, vil der også ske en absorbering af de højere frekvenser. Det kan være fint nok, hvis det er det man ønsker. Som er afhængig af placering mm.
Man kan bruge en gummiefolie, der er beregnet til basabsorneter, og så pyntestof derpå.
Back to Top
Nille44 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nille44 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-August-2013 at 10:06
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvad jeg præcist vil dæmpe.
Har en meget stor stue hvor loftet skråner op mod højre fra lytte positionen. (dvs at det går fra 2m til 3,5 m)
Og vil gerne bare dæmpe alle første hånds reflektioner i lytte positionen. 
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Back to Top
opzouten View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote opzouten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-August-2013 at 10:42
Originally posted by Sven Palvig Sven Palvig wrote:

Da det er en basabsorbent der skal bygges, skal man ikke kunne puste igennem stoffet. Kan man puste igennem stoffet, vil der også ske en absorbering af de højere frekvenser. Det kan være fint nok, hvis det er det man ønsker. Som er afhængig af placering mm.
Man kan bruge en gummiefolie, der er beregnet til basabsorneter, og så pyntestof derpå.

Beklager, men det passer altså ikke. 

Hvis du bruger et materiale der ikke er porøst, vil du ende op med en membranabsobent, og den vil være tunet til et bestemt frekvensområde, og ved brug at rockwool som absorbent vil det formentlig ikke være i den lave ende af spektret. 

Den primære forskel på en bass traps og en bredbåndes absorbent, er at den også tager lavere frekvenser. Princippet er det samme. Partikelhastigheden nedsættes ved at energien afsættes i et porøst materiale med en relativ høj densistet. 

Hvis du stadig vælger at holde på dit svar, kunne det være interessant at se nogle kilder på det. Er altid frisk på at lære noget nyt Smile

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.