recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Ren placebo, eller.....?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Ren placebo, eller.....?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Super bruger
Super bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jahafa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ren placebo, eller.....?
    Posted: 29-Januar-2014 at 10:18
Hej.

Jeg har købt et VDH The FIRST Ultimate Mk II, og sat det mellem min Sonos Connet og min Dac Magic.

Jeg syntes at jeg oplever mere "luft" og "detalje" i musikken, men er det ren placebo, eller kan det kabel "noget" som det billige kabel det erstattede ikke kunne?

Kabel: http://www.hifiklubben.dk/Products/van-den-hul-the-first-ultimate-mk-ii-digitalkabel-26378/

JH
Back to Top
Thomas Jensen View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Jensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Januar-2014 at 10:52
0 og 1 kan overføres i noget så spinkelt som et telefonkabel uden problemer, og har du set hvor tynde kobberlederne er i sådan et kabel.

Men jeg håber, at du kan høre forskel, da du i modsat fald er blevet taget i den lyserøde indretning, der forhindrer dig i at drukne nedefra, når du tager karbad.
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Back to Top
armani-thomas View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote armani-thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Januar-2014 at 11:03
Prøv og spil med det i en uges tid, og vend tilbage til det gamle kabel. Så vil du formentlig finde ud af, at de lyder fuldstændig ens.

Jeg er også blevet ramt af placebo ved test af nye kabler, men den forventede forringelse når jeg skifter tilbage udebliver.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Januar-2014 at 11:05
Originally posted by jahafa jahafa wrote:

Jeg syntes at jeg oplever mere "luft" og "detalje" i musikken, men er det ren placebo, eller kan det kabel "noget" som det billige kabel det erstattede ikke kunne?

Et sådan kabel gør absolut ingen forskel i forhold til ethvert andet kabel i god kvalitet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
fiskerendk View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fiskerendk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Januar-2014 at 11:22
Paradoksalt nok så er kulstof en halvleder og er faktisk piv-ringe, bruges oftest som varme modstande fordi modstanden i kul ændres med temperatur. Så det er mig ubegribeligt at man vil bruge kulfiber i et kabel. Tilgengæld er kablet lavet som vi nogen i en anden tråd kommentere litz kabel for som undgår skin effekt. Jeg er ikke Expert på det område. Men virker tosset at tage en så dårlig leder som faktisk er dårligere end alt stål/jern.
men Hvis 0 og 1 tallene kommer frem til tiden og der ikke er nogen tabte pakker så er det fuldstændig lige meget hvad kabel man bruger. Om det er lampeledning eller dyrt sølvkabel.

Edited by fiskerendk - 29-Januar-2014 at 11:27
Back to Top
dpny View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dpny Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Januar-2014 at 11:46
VDH opgiver 36ohm/m for det kabel. Det kan de slippe af sted med, fordi indgangsimpedansen på D/A converteren er større end 10 kohm. Derfor løber der praktisk taget ingen strøm i kablet og stort set hele spændingsfaldet ligget over indgangen på converteren som den skal. Havde det været et højttalerkabel skulle det have været mega tykt for at føre strømmene. Sådan et har VDH også. De kalder det "The third". De opgiver 0,07 ohm/m = 70 ohm/km hvilket er ringere end lampeledning. Til gengæld koster det kun 5000£ for tre meter Wacko

EDIT: Som sidenote kan jeg se at det omtalte kabel har en skærm impedans på 4.8 Ohm/m og at det også bliver solgt som analogkabel. Det er helt enkelt fuldkommen latterligt, da så høj en impedans øger chancen for hørbar groundloop brum. Faktisk er det så elendigt at både HFK og VDH har fundet det nødvendigt at advare mod det... Et sæt koster kun 1999,-. Rystende!

Edited by dpny - 29-Januar-2014 at 12:50
Back to Top
RuneH View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Januar-2014 at 10:07
1.099 kr!? Holy f*#k!.. Håber for dig, at lyden er blevet ekstremt mange gange bedre til den pris da. Eller du har fået det til absolut røverpris! 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Back to Top
Bruger udmeldt 43 View Drop Down
--
--

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruger udmeldt 43 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Januar-2014 at 10:27
Nej 1999kr, og det blir det ikke bedre af
Back to Top
bogchefen View Drop Down
Junior bruger
Junior bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bogchefen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Januar-2014 at 11:13
Det er i mine øje fuldstændig umuligt at sige noget om hvilket kabel der er bedst.... Før du har spillet det til i minimum 14 dage.

;-)
Back to Top
zczc View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote zczc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Januar-2014 at 11:34
Originally posted by Thomas Jensen Thomas Jensen wrote:

0 og 1 kan overføres i noget så spinkelt som et telefonkabel uden problemer, og har du set hvor tynde kobberlederne er i sådan et kabel.
...

- og for 30 år siden - inden digitaliseringen - overførtes fx DR P3 i fuld radiofonikvalitet (30 - 15000 Hz) på op til 75 år gamle og ret tynde kobberkabler. God nok med en modforvrænger i den ene ende, men alligevel.
Back to Top
Guests View Drop Down
Gæst
Gæst
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Januar-2014 at 12:05
Originally posted by bogchefen bogchefen wrote:

Det er i mine øje fuldstændig umuligt at sige noget om hvilket kabel der er bedst.... Før du har spillet det til i minimum 14 dage.

;-)

Jep. Og sørg også for at vende kablet rigtigt :)
Back to Top
Rasmus8D View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rasmus8D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Januar-2014 at 12:31
Husk også det vandrer bedst hvis dac står øverst og kabel dermed går "ned".. Lidt ligesom en rutschebane... Den må aldrig stå nederst så det skal vandre op, så kan du risikere at noget af lyden falder tilbage!!!
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.