recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - DAC og Marantz PM7005
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

DAC og Marantz PM7005

Post Reply Post Reply
Author
Ny bruger
Ny bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ghostbuster83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DAC og Marantz PM7005
    Posted: 06-Februar-2015 at 21:27
Hejsa,

Jeg overvejer temmeligt kraftigt at købe en Marantz PM7005. Jeg er især glad for at den har DAC via USB. Men jeg har læst andetsteds at det er let at købe forkert og få noget som ikke er "godt" og "under niveau med det man outputter via DAC".

Sakset fra Marantz hjemmeside står der:

The amp operates as a soundcard for the computer and the USB-B port works in asynchronous mode and ‘bit-perfect’ to support not only 192kHz / 24bits but also the DSD 2.8MHz and 5.6MHz high-resolution audio.

Jeg ved godt at det er et totalt NOOB-spørgsmål, men jeg har ingen anelse om dette er "godt" under middel eller om det er fremtidssikkert.

Sag med få ord vil jeg gerne undgå en MPEG-4 lignende situation :)

Håber spørgsmålet giver mening...
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Februar-2015 at 22:45
Godt!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
strandvasker View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote strandvasker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Februar-2015 at 00:14
Det korte svar er, at de specs du beskriver fint understøtter det bedste af det bedste lige pt. Såvidt jeg ved er 24 bit/192 kHz toppen af poppen når det gælder musikformater.

Så til det lange svar:

En almindelig cd kører 16 bit / 44,1 kHz. 

Tommelfingerreglen er, at man kan gengive musik med halvdelen af samplingfrekvensen, dvs. de 44,1 kHz rækker til musik op til 22 kHz. Det er de færreste af os der kan høre 22 kHz, vores hørelse forringes med alderen, det er kun børn der har trommehinder der er smidige nok til at opfange så høje frekvenser. Som 20 årig kan du muligvis høre omkring 17 kHz og som 40 årig skal du være heldig hvis du kan høre ret meget over 12 kHz. Sagt på en anden måde, en sample rate på 44,1 kHz bør være rigeligt til menneskebrug.

....MEN der er selvfølgelig også de "audiofile" der insisterer på at de har brug for 192 kHz og muligheden for at gengive toner op til 96 kHz, også selv om den menneskelige hørelse kun rækker til ca. det kvarte. Jaja, de får flagermus til at fremstå som døve spetakler, halleluja!

Så er der de 16 bit. 16 bit betyder at man har hakket musikken op i 65536 trin og det giver nogle unøjagtigheder kaldet kvantiseringsstøj. 16 bit giver et forhold mellem signal og støj på 96 dB. I en normal stue, når der er HELT stille vil der alligevel typisk være omkring 40 dB støj. Det betyder, at du er nødt til at spille musik med 40 + 96 = 136 dB (hvilket er jetmotor på en meters afstand højt) for at få kvantiseringsstøjen til at overdøve din helt stille stue. At du så ikke har en jordisk chance for at høre kvantiseringsstøjen mens du står med hovedet i en jetmotor for fuldt blæs er en anden snak. Hvis du spiller musik ved mindre en jetmotor niveau kan du ikke høre kvantiseringsstøjen fordi din HELT stille stue faktisk larmer mere og drukner kvantiseringsstøjen. Sagt på en anden måde, 16 bit er rigeligt.

....MEN der er naturligvis dem med gyldne ører der mener at 24 bit og 144 dB signal/støj forhold er vigtigt, for de kan da klart høre det er bedre end 16 bit, jowjow..

Det handler ikke længere om hørbart eller ej, det handler om specifikationsræs for specifikationernes skyld.

Så hvis du interesserer dig for virkelighedens verden og hvad det menneskelige øre kan høre og ikke høre, så er 16 bit / 44,1 kHz rigeligt fint og 24 bit / 192 kHz et solidt overkill og set i det lys er den forstærker du kigger på fremtidssikret så det basker. Den kan allerede nu afspille frekvenser 4 gange højere end mennesker kan høre og et støjgulv der ligger mindst et halvt hundrede dB lavere end nødvendigt. Det er rigeligt gange 8.

Men hvis du interesserer dig for det de "audiofile" gør, så går der sikkert ikke længe inden de forlanger endnu vildere specifikationer, endnu mere overkill, og tuder dig ørerne fulde af at 24 bit og 192 kHz slet ikke rækker til noget, faktisk kan de tydeligt "høre" både det ene og det andet problem efter de har læst specifikationer. Så udfra et specifikationshysterisk synspunkt er forstærkeren langtfra fremtidssikker, det er der inegn forstærkere der er.. 
Back to Top
Ghostbuster83 View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ghostbuster83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Februar-2015 at 13:46
Hej igen, tak for de gode svar det er bestemt brugbart. Jeg er hermed overbevist om at DAC'en rækker fint til mit behov og er fremtidssikret til mit behov :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.