recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  New Posts New Posts RSS Feed - hovedtelefonudgang fra et LG fjernsyn (oled)
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

hovedtelefonudgang fra et LG fjernsyn (oled)

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Ny bruger
Ny bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carle621 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hovedtelefonudgang fra et LG fjernsyn (oled)
    Posted: 15-Oktober-2017 at 19:57
Nok primært til Peter Pan.Smile
Jeg har med stor interesse set dine forslag til diverse kabler til B&O udstyr. Måske kan du hjælpe mig med et lille problem:
Jeg skal nødvendigvis koble 2 stk Beolab 8000 phonoindgange til hovedtelefonudgangen på et LG fjernsyn. Jeg ved godt at dette ikke er optimalt, men det er et Must i denne situation. For trods alt at få den bedst mulige lydoverførsel vil jeg lave den bedst mulige impedanstilpasning i et dæmpningsled (tæt ved phonostikket). Det har ikke været muligt for mig at finde frem til udgangsimpedansen fra fjernsynets jackstik, og heller ikke linieindgangsimpedansen på Beolab 8000. Jeg sjusser mig derfor frem til at udgangsimpedansen nok er ca. 30 ohm, og at linieindgangen nok ligger omkring 10 kOhm. Da "man" mener at belastningen på hovedtelefonudgangen bør være ca 8 gange højere end udgangsimpedansen, forestiller jeg mig at sætte en seriemodstand på ca. 100 ohm og en parallelmodstand også på ca. 100 ohm. Fællespunktet mellem de to modstande har derved en fået halveret spændingen, og herfra tænker jeg at sætte endnu en seriemodstand på f.eks 10 kOhm ind til linieindgangen. Hvis det er korrekt at indgangsimpedansen er ca 10 kOhm vil det betyde at spændingen igen reduceres med sådan cirka halvdelen igen. Altså en reduktion af spændingen ned til en fjerdedel, og nogenlunde korrekt impedanstilpasning. Muligvis skal spændingen reduceres endnu mere, men det kan formodentlig kun et forsøg bevise.
Kabellængden vil iøvrigt blive ca 5 meter fra fjernsynet til hver højtaler, og jeg forestiller mig at bruge et forholdsvist tyndt enkeltleder skærmkabel ?
Er du enig i mine betragtninger ??
vh
Carl

Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2017 at 20:31
Impedanstilpasning betyder absolut intet i de signaler du arbejder med der.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
carle621 View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carle621 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2017 at 21:51
Næh, det har du muligvis nok ret i, men det kan jo aldrig skade :-)
Jeg tror at evt. brum vil blive maks elimineret ved at man har så lav en impedans som muligt på den lange del af kablet, dvs. før dæmpningsleddet.

Carl

Back to Top
JørgenT View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JørgenT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2017 at 22:08
Originally posted by carle621 carle621 wrote:

.....Altså en reduktion af spændingen ned til en fjerdedel, og nogenlunde korrekt impedanstilpasning. Muligvis skal spændingen reduceres endnu mere, men det kan formodentlig kun et forsøg bevise.
Er indgangsfølsomhed på Beolab 8000 phonoindgange meget høj? (kender dem ikke)

Min erfaring generelle erfaring med phono og AUX indgange er at der skal skrues ekstra op for volumen, når de drives af hovedtelefonudgange.
Så vil umiddelbart ikke mene der skal dæmpes, vil tværtimod forvente det modstatte. Smile

Mvh. JørgenT
Back to Top
carle621 View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carle621 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2017 at 22:17
Det ER testet. Allerede ved laveste niveau på hovedtelefonudgangen overstyres indgangen på Beolab 8000, så jo, et dæmpningsled er helt sikkert nødvendigt.
Carl
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2017 at 22:47

Jeg tror at evt. brum vil blive maks elimineret ved at man har så lav en impedans som muligt på den lange del af kablet, dvs. før dæmpningsleddet.

Det er lige meget......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
carle621 View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carle621 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2017 at 09:29
Nej det er ikke helt lige meget, men lad nu det ligge. Det vigtigste i spørgsmålet er stadig om der er nogen der har erfaring med at bruge hovedtelefonudgangen ind til linieindgangen, samt hvor megen dæmpning/modstandsstørrelser  I har brugt?
Carl
Back to Top
Henrik_45 View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik_45 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2017 at 11:52
Indgangs impedancen i Beolab8000 er 47kohm.
Fuld udstyring er 1V
Så den eventuelle nødvendige dæmpning vil være afhængigt af spændingssvinget på hovedtelefon udgangen ved max. volume.

Normalt vill max. power på hovedtelefoner være ca. 100mW og hvis impedance af hoved telefonerne er 16ohm så vil spændingssvinget være ca. 1.25V.
Derfor burde du ikke skulle dæmpe meget.
Men det kan være at hoved telefon udgangen på LG TV't leverer et større spændingssving når den ikke er belastet med 16ohm

Edited by Henrik_45 - 16-Oktober-2017 at 11:53
Back to Top
Mufti View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mufti Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2017 at 12:37
Har du tjekket om dit tv kan vælge mellem Line out og hovedtelefon på udgangen?

Så slipper du for at dæmpe.

Ved ikke om det er en feature der bruges mere.

Back to Top
carle621 View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carle621 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2017 at 20:31
Tusind tak for svarene. Der går 2-3 uger før jeg får mulighed for at afteste det, men jeg vender tilbage med resultatet når det virker :-)
vh
Carl

Back to Top
FLarsen View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote FLarsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 09:16
Originally posted by KlausDM KlausDM wrote:

Impedanstilpasning betyder absolut intet i de signaler du arbejder med der.

Klaus

Vi har før diskuteret det men jeg kan ikke huske hvad vi blev enige om.

Hvis jeg tager en gammel signal kilde med en udgangs impedans på 47KOhm og tilslutter en effekt forstærker med en indgangs impedans på 1KOhm, er vi så enig om at DHT stiger?
Back to Top
dr_schlemer View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dr_schlemer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 10:20

Nok primært til Peter Pan.Smile
Jeg har med stor interesse set dine forslag til diverse kabler til B&O udstyr. Måske kan du hjælpe mig med et lille problem:
Jeg skal nødvendigvis koble 2 stk Beolab 8000 phonoindgange til hovedtelefonudgangen på et LG fjernsyn. Jeg ved godt at dette ikke er optimalt, men det er et Must i denne situation. For trods alt at få den bedst mulige lydoverførsel vil jeg lave den bedst mulige impedanstilpasning i et dæmpningsled (tæt ved phonostikket). Det har ikke været muligt for mig at finde frem til udgangsimpedansen fra fjernsynets jackstik, og heller ikke linieindgangsimpedansen på Beolab 8000. Jeg sjusser mig derfor frem til at udgangsimpedansen nok er ca. 30 ohm, og at linieindgangen nok ligger omkring 10 kOhm. Da "man" mener at belastningen på hovedtelefonudgangen bør være ca 8 gange højere end udgangsimpedansen, forestiller jeg mig at sætte en seriemodstand på ca. 100 ohm og en parallelmodstand også på ca. 100 ohm. Fællespunktet mellem de to modstande har derved en fået halveret spændingen, og herfra tænker jeg at sætte endnu en seriemodstand på f.eks 10 kOhm ind til linieindgangen. Hvis det er korrekt at indgangsimpedansen er ca 10 kOhm vil det betyde at spændingen igen reduceres med sådan cirka halvdelen igen. Altså en reduktion af spændingen ned til en fjerdedel, og nogenlunde korrekt impedanstilpasning. Muligvis skal spændingen reduceres endnu mere, men det kan formodentlig kun et forsøg bevise.
Kabellængden vil iøvrigt blive ca 5 meter fra fjernsynet til hver højtaler, og jeg forestiller mig at bruge et forholdsvist tyndt enkeltleder skærmkabel ?
Er du enig i mine betragtninger ??
vh
Carl

Hvorfor ikke anvende toslink (optisk) til mini-Jack converter?

https://m.av-cables.dk/131-coaxial-digital-converter/786666-digital-til-analog-converter-phono-optisk-minijack-coaxial/

https://m.av-cables.dk/22048-optisk-til-phono-convertere/782622-digital-til-analog-phono-minijack-converter-2/

Edited by dr_schlemer - 17-Oktober-2017 at 18:05
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.