Author |
Topic Search Topic Options
|
caveguard
Junior bruger
Status: Offline
|
Topic: hvad skal vi med DVB-T Posted: 20-April-2007 at 09:59 |
Hejsa
Jeg sidder og undre mig over hvad vi skal bruge DVB-T til, jeg antager (måske forkert), at tiden med fælles antenne eller stue antenne er mere eller mindre over, selvfølgelig ikke for alle, men for de fleste.
Derfor undre det mig lidt at der fokuseres på DVB-T, jeg har bestilt et PX70 via fælles køb men kan ikke helt se hvornår jeg skulle bruger den digitale tuner. Den eneste ting jeg kunne komme på, var hvis en DVB-C tuner kunne lave signalet om til DVB-T, men den eneste fordel jeg kan se ved at gøre dette er at man ville kunne skifte kanel med fjernsynets original fjernbetjening...
Hjælp mig til at forstå hvor der er fokus på DVB-T..
Regards, Ben
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Posted: 20-April-2007 at 10:11 |
Tiden med fællesantenne er da ikke ovre.
Der er jo mange som f.x. har TDC-kabel som vel også er en form for fællesantenne.
På TDC-kabel kan man jo tilslutte en selector, men det kan godt blive en dyr oplevelse hvis man f.x. har 3 TV i sit hus.
Så et tv med DVB-T vil give digitalt billede uden en selector.
Der er også mange som kun ønsker DR og TV2, da de ikke vil betale for f.x. kabel tv.
Mange villa, sommerhus, landområder har heller ikke kabel tv.
|
 |
Joho
Super bruger
|
Posted: 20-April-2007 at 10:19 |
Camping- og bådefolket nyder skam også godt af de luftbårne (og snefri) DVB-T signaler
Edited by Joho - 20-April-2007 at 10:19
|
Med god hilsen
John
|
 |
moli
Bruger
|
Posted: 20-April-2007 at 10:22 |
lahan wrote:
Tiden med fællesantenne er da ikke ovre.
Der er jo mange som f.x. har TDC-kabel som vel også er en form for fællesantenne.
På TDC-kabel kan man jo tilslutte en selector, men det kan godt blive en dyr oplevelse hvis man f.x. har 3 TV i sit hus.
Der er også mange som kun ønsker DR og TV2, da de ikke vil betale for f.x. kabel tv.
Mange villa, sommerhus, landområder har heller ikke kabel tv.
|
Jeg er helt enig i at DVB-T ikke er overflådigt.
Jeg er dog ikke helt sikker på at man kan tilslutte sit selector signal direkte til en DVB-T tuner, i så fald vil jeg gerne have dette bekræftiget. Jeg har hele tiden været af den opfattelse at man skulle en DVB-C tuner, hvilket ikke er i mange fjernsyn.
Desuden mangler der jo også et CAM-modul til kodekortet.
Morten
|
Morten L
HTPC: Antec Fusion / ASUS DVBviewer /
Display: TH 37PX70
Squeezebox'es / Vortexbox
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Posted: 20-April-2007 at 10:24 |
caveguard wrote:
Hejsa
|
Behovet for DVB-T er uden tvivl yderst begrænset pt. Men det er en fremtidig antenne form, som nogle mener vil blivbe fuldt udnyttet engang efter år 2009, hvor der slukkes for det analoge antennenet.
Personligt er jeg ikke fortaler for DVB-T lige nu. Jeg mener ganske enkelte der er alt for meget fokus på det, og de potientielle brugere er minimale. Det er kun de personer som har behov for DR, DR2 og TV2, og som kun ser disse kanaler. Disse personer er for mig at se i undertal, samtidig med at de oftest slet ikke ser ret meget tv i det hele taget. Mit umiddelbare gæt er, at det nok kun er i sommerhuse og campingvogne osv. det benyttes i stor stil.
Men der er ingen tvivl om, at når DVB-T nettet bliver udvidet med andre kanaler, så stiger interessen helt sikkert. Man må så bare håbe, at de ikke har ændret teknologi til den tid, så de tv der i dag leveres med DVB-T tuner, at de ikke står med noget ubrugbart.
Igen - jeg er en stærk tvivler på det her område på nuværende tidspunkt.
|
|
 |
miri
Guld medlem
|
Posted: 20-April-2007 at 10:38 |
caveguard wrote:
|
Ja, det er ikke så enkelt. Langt det meste handler vel om marketing...
Når, der på tv står HD-ready, digital tuner, hdmi m.v., så er det vel primært for at siganlere, at dette tv er forberedt til fremtidens krav - ikke at det nødvendigvis er brugbart for størstedelen af kunderne, men omvendt vil kunderne jo ikke købe noget, der er forældet inden for de nærmeste år, vel?
Mht. dvb-t, så er der faktisk nogle, der allerede i dag har glæde af, at modtage dvb-t signaler - enten på en settop-boks eller på en integreret tuner i TV'et - der er faktisk fortsat en stor del af befolkningen, der ikke har adgang til kabel-tv og heller kan/vil installere parabol. DVB-t giver en forbedring for langt de fleste modtagere af antennebåret tv-signaler. Opløsningen er i dag ikke bedre end analog, men det er lettere at opnå god/tilfredsstillende kvalitet i forhold til analog. dvs. man kan nøjes med en mindre antenne, og for mit vedkommende, så har jeg nogle umulige modtageforhold med spejling af signaler fra høje huse, som resultere i et elendigt analog signal, men godt digitalt.
Et andet element er, at der slukkes for de analoge sendemaster i 2009, så et tv uden dvb-t vil kun fungere som monitor med mindre man fortsat har et analog kabel-signal - men analoge signaler er vel ikke det bedste at fodre en HD skærm med, vel?
Så er problemet bare, at dvb-t tunere i dag (uanset om det er i settop-bokse eller i tv) kører i mpeg2 og fremtiden er (også for dvb-t) mpeg4 - særligt hvis der skal modtages HD - og modeller med mpeg4 er kun på trapperne, så dvb-t og fremtidssikret er nok ikke det samme....
Norge har valgt slet ikke at introducere dvb-t ved mpeg2 - de starter i år direkte på mpeg4.
Edited by miri - 20-April-2007 at 11:00
|
miri
|
 |
moose
Bruger
|
Posted: 20-April-2007 at 10:41 |
Vi er stadig en del mennesker, der ikke har mulighed for kabel-TV.
Desuden er jeg ret sikker på, at DR og TV2 er de klart mest sete programmer. Prøv fx. at se top 10 over de mest sete programmer i diverse medier.
|
 |
Nicolai20
Junior bruger
|
Posted: 20-April-2007 at 11:02 |
Og så er der jo os der bor inde midt i byen, hvor man ikke må have en stor antenne på taget. Og hvor den anden mulighed for at få DR, DR2 og TV2 er at betale 70kr om måneden til Stofa for de tre kanaler med sne på. Så jeg synes der er et Fabel-agtigt format.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Posted: 20-April-2007 at 11:06 |
Disse top 10 er ikke adskilt alt efter hvad for en type antenne man bruger. Det ville heller ikke give mening, da f.eks DR og TV2 vil ligge meget høj på DVB-T nettet, da der ligesom mangler alternativer 
Folk der allerede har eksempelvis kabeltv, de investerer næppe i en DVB-T løsning. Ligesom folk med satelit. Så tilbage er kun dem der udelukkende benytter det luftbårne analoge net i dag. De kan helt klart få bedre billede ud af DVB-T, men min opfattelse er, at langt de fleste vælger at leve med det de ser i dag, ihvertfald indtil der kommer flere kanaler på DVB-T.
Det er dog med et vist forbehold, for faktisk kan man via DVB-T godt få fat i svenske og tyske kanaler, hvis man bor tæt nok på grænserne.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Posted: 20-April-2007 at 11:08 |
Nicolai20 wrote:
Og så er der jo os der bor inde midt i byen, hvor man ikke må have en stor antenne på taget. Og hvor den anden mulighed for at få DR, DR2 og TV2 er at betale 70kr om måneden til Stofa for de tre kanaler med sne på. Så jeg synes der er et Fabel-agtigt format.
|
Øhhh, du skal ikke betale for disse kanaler. Jeg mener bestemt, at de SKAL være gratis tilgængelig (i digital form) på det kabelbaseret net (kabeltv). Du betaler jo for dem i form af din licens.
|
|
 |
dtm_67
Ny bruger
|
Posted: 20-April-2007 at 11:16 |
lahan wrote:
|
Kun hvis man kombinerer med en antenne. En dvb-t-tuner kan ikke erstatte en selector (som er en dvb-c-tuner)
|
 |
dtm_67
Ny bruger
|
Posted: 20-April-2007 at 11:19 |
caveguard wrote:
Hejsa
Jeg sidder og undre mig over hvad vi skal bruge DVB-T til, jeg antager (måske forkert), at tiden med fælles antenne eller stue antenne er mere eller mindre over, selvfølgelig ikke for alle, men for de fleste.
|
Du er forkert underrettet. Det er et mindretal der benytter kabel-tv.
Måske er fremtiden ip-tv, men selv det behøver jo ikke være kabelbåret.
Den store fordel ved dvb-t er at det åbner mulighed for distribution af langt flere stationer i bedre kvalitet med bedre ekstra-services på en måde der har let ved at nå ud i alle afkroge af landet uden store faste udgifter for forbrugeren.
|
 |