|
Spikes og trægulv? |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | |
Rasmusj11 ![]() Bruger ![]() Joined: 12-Juni-2012 Location: Århus Status: Offline Points: 87 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 26-Januar-2014 at 09:45 |
Hvad gør folk uden at ødelægge gulvet?
der fulgte også nogen runde gummi "spikes" med til mine højtalere? |
|
![]() |
|
Skodman ![]() Bruger ![]() ![]() Joined: 30-August-2006 Location: Lyngby,Denmark Status: Offline Points: 219 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har lagt en 50 øre under hver spike.
|
|
![]() |
|
Dichael ![]() Bruger ![]() Joined: 16-Juli-2013 Status: Offline Points: 197 |
Det har jeg aldrig fattet logikken i........
Ideen med spikes var oprindelig, at man skulle have en stærk "forbindelse" mellem højttaler og "undergrunden", så man dermed kunne lede energi bort fra højttaleren, ikke? Hvis man så tager en mønt, og placerer den under spiken.....jammen så fjerner man muligheden for, at energien kan løbe fra højttaleren og væk......den vil, så at sige, løbe tilbage til højttaleren I min optik kan man lige så godt bruge almindelige fødder og slippe for besværet. For mange år siden lavede Pierre Lurne og Gryphon nogle standere til grammofoner, hvor man havde tre ben. De to af benene var med almindelige fødder, men det tredie havde en spike. Dermed havde man eet, veldifineret punkt, hvor energi kunne løbe væk. Jeg anerkender 100%, at det ser fedt ud med spikes! Eller er det bare mig ![]() Mvh. Michael |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Joined: 18-April-2007 Status: Offline Points: 0 |
Hvilket trægulv? Flydende på betondæk, eller gulv på strøer. Hvis sidstnævnte, er en total afkobling et must. Gøres mest effektivt med en betonflise som underlag.
Når gulvet ikke "spiller med" opleves en mere stram og veldefineret basgengivelse, og mellemtone/diskant kommer også til at lyde bedre. Edited by Kampus - 26-Januar-2014 at 10:19 |
|
![]() |
|
Dichael ![]() Bruger ![]() Joined: 16-Juli-2013 Status: Offline Points: 197 |
Enig.
Men så behøver man heller ikke en mønt ![]() |
|
![]() |
|
Rasmusj11 ![]() Bruger ![]() Joined: 12-Juni-2012 Location: Århus Status: Offline Points: 87 |
Ja det ved jeg sgu ikke.. Det er en gammel lejlighed inde i århus c, hvis du kan give dig en ide om hvad det er ?? Et lille tillægs spørgsmål : Det er b&W cm9, hvor der medfølger en fod hvor spikes monteres, dvs der ikke er plads til at montere spikes uden foden. Og imo er den fod sgu ikke pæn.. Hvad kan man gøre der, uden at skulle til at bore i højtaleren? eller er der noget jeg har overset |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Joined: 18-April-2007 Status: Offline Points: 0 |
Gamle lejligheder er værst! Her synger gulvet ihvertfald med og lyden passerer let etageadskillelsen til stor gene for over og underbo. Gulvene ligger på træbjælkelag, så her vil jeg smide en betonflise under hver højttaler. Og så er fødderne under højttalerne mindre vigtige. Hvis gulvene skal skånes, kan der lægges en korkflise mellem.
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Joined: 04-Marts-2007 Location: Denmark Status: Offline Points: 11218 |
Nej, det er misforstået. Pointen er at skabe en meget lille kontaktflade, og derved skabe et større tryk (mere vægt per areal). Derved står højttaleren mere stabilt, den kan ikke flytte sig så nemt på grund af det højere tryk der er på kontaktfladen. Du ønsker netop IKKE at lede energi væk fra højttaleren, energien skal ledes fra enhederne til luften. Når en enhed bevæger sig, så vil den skabe en modsatrettet energi, som skubber på kabinettet. Jo mere fast kabinettet står, jo mindre vil enheden være i stand til at flytte med kabinettet, og dermed ryger energien den anden vej - ud i luften, som lydbølger. Af samme årsag har jeg aldrig rigtigt kunnet forliges med argumentet om blød afkobling af højttalere, selv om mange sværger til det. For det første omdanner de energi til varme, dvs. afleder energi som vi gerne vil beholde i højttaleren, for det andet giver det netop højttaleren mulighed for at bevæge sig når enhederne flytter sig.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19680 |
Otto og Dichael, i erenige, i udtrykker bare det her med "energien" to forskellige måder.
Når Dichael skriver at energien skal kobles ned i gulvet har han ret, idet den energi som enheden forsøger at skubbe højttaleren baglæns med, skal ledes ned i gulvet så højttaleren ikke flytter sig. Men Otto har også ret i at al energien skal flyttes ud fra højttalerne og ud i luften - hvilket den bliver, når højttalerne står fast. Klaus |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Joined: 04-Marts-2007 Location: Denmark Status: Offline Points: 11218 |
Æh, det synes jeg da bestemt ikke er det samme - om energien bliver ledt ned i gulvet, eller ud i luften, er da en temmeligt væsentlig forskel. Formålet er ikke at få højttaleren til at lade være med at flytte sig, formålet er at få energien ud i luften.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19680 |
Modsiger du ikke dig selv der? Hvis højttaleren flytter sig, får du ikke al energien ud i luften. Det er to alen ud af samme stykke...... Når du kaster en tung basenhed fremad, opstår der en motorisk kraft, der forsøger at skubbe højttaleren baglæns med samme effekt (ikke mindst fordi der også skal skubbes til noget luft) denne kraft/energi forsøger vi at modvirke ved at gøre højttaleren tung og ved at lade den stå fast på gulvet (med spikes eventuelt). Faktisk så ledes den motoriske kraft (energi) ned i gulvet, men idet gulvet er stift (beton) vil det have en sådan virkning at enheden opleves at have bedre styr på lyden. Er det derimod et gammelt trægulv, så vil træet (det bløde naturmateriale som det nu er) give lidt efter og den motoriske kraft(energi) sættes nu af i gulvet (som varme). Det vil sige at spikes på et trægulv effektivt overfører den motoriske kraft (energien) til gulvet. Klaus |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |